“ISO” reprezinta abrevierea din limba engleza a “International
Organization for Standardization” (Organizatia Internationala pentru
Standardizare). Aceasta are sediul central in Geneva si a dezvoltat aproximativ
10.000 de standarde de calitate, pe parcursul a peste 50 de ani de activitate,
dintre care cel mai cunoscut standard international este standardul sistemului
de management al calitatii ISO 9001.
Calitatea serviciilor, produselor, managementului care, in fapt, influenteaza
calitatea celorlalte produse si procese ale intreprinderii, reprezinta un
factor decisiv in importanta activitatii oricarei societati prezente pe piata
Romaneasca, a carei dinamica este in continua dezvoltare, in conditiile economiei
de piata actuale. Aceasta “calitate” contribuie, direct sau indirect,
la marirea cifrei de afaceri, la pastrarea pozitiei de piata, cucerirea a
noi nise de piata, imbunatarirea imaginii firmei, cresterea increderii clientilor
si furnizorilor in serviciile si produsele oferite de firma Dvs, etc.
Printre avantajele enumerate mai sus, standardul ISO 9001 este unul dintre
factorii care favorizeaza comertul international cu bunuri si servicii; dovada
o reprezinta numarul de tari care au adoptat acest standard si sutele de mii
de firme care au fost atestata ISO 9001.
Standardul ISO 9001 a fost elaborat pentru a certifica clientilor ca societatea
in cauza functioneaza in acord si pe baza unui sistem de calitate recunoscut
international si care este reprezentativ atat pentru calitatea produselor
si serviciilor, cat si managementului organizatiei respective.
Faptul ca o societate este certificata ISO nu reprezinta simpla obtinere
a unui certificat recunoscut international, ci reprezinta masura in care firma
respectiva foloseste anumite practici de lucru, este constienta de obligatiile
sale referitoare la scopul ei in sine, respecta cerintele clientilor si reprezinta,
de fapt, o recomandare generala bazata pe procesele si performantele organizatiei.
Standardul ISO 9001:2000
Pana in anul 2000, era in vigoare familia de standarde adoptata in anul 1994,
care cuprindea 4 standarde de baza: ISO 9001. ISO 9002, ISO 9003 si ISO 9004;
avand in vedere ca intre acestea existau unele neconformitati, ISO a revizuit
familia de standarde ISO in anul 2000, a eliminat ISO 9002, ISO 9003 si ISO
9004, ramanand doar un singur standard si anume ISO 9001:2000
In linii mari, acesta pastreaza principiile standardului din 1994 la care
s-au adaugat 8 noi principii:
- Orientarea catre client
- Stil de conducere
- Implicarea personalului
- Managementul pe procese
- Abordarea sistemica a Managementului
- Imbunatatirea continua
- Decizii bazate pe fapte
- Relatii reciproc avantajoase dintre furnizori.
Standardul SR EN ISO 9001: 2001 contine cerintele pentru un Sistem de Management
al Calitatii (abreviat SMC) care prevede, printre altele:
- identificarea proceselor si a relatiilor dintre ele;
- documentarea Sistemului de Management al Calitatii prin Manualul Calitatii,
proceduri de sistem, proceduri si instructiuni de lucru;
- stabilirea metodelor de elaborare, verificare si aprobare a documentelor,
conditiilor de difuzare sau retragere a documentelor;
- stabilirea regulilor prin care se modifica documentele si datele;
- stabilirea regulilor privind documentele externe.
|